Home

Komen de Ferry's ooit terug?

25/02/2017 - persartikel

Twintig jaar nadat de RMT opgedoekt werd en bijna vier jaar nadat de laatste ferry Oostende verliet, blijven heel wat mensen ijveren voor een nieuwe ferrylijn. Er wordt nog altijd met heel wat weemoed teruggedacht aan de periode van de RMT, maar waarom eigenlijk? En waarom heeft een nieuwe ferrylijn al dan niet toekomst in Oostende?

Het was op de laatste gemeenteraad goed voor een flinke discussie tussen schepen Jean Vandecasteele (sp.a) en de oppositie in Oostende. Volgens de een is een nieuwe ferrylijn economisch onhaalbaar, volgens de ander belangrijk voor het overleven van de haven. Een ding is zeker: de ferry's blijven de Oostendse politiek en harten beroeren, ook al varen er al vier jaar geen meer in en uit de haven na het faillissement van TransEuropa Ferries. "Een ferrylijn is een unieke economische activiteit", vindt Wouter De Vriendt (Groen). "Het zou extra inkomsten genereren voor de haven en de stad, maar ook onrechtstreeks kan een ferry met passagiers extra bezoekers opleveren en dus ook meer consumptie. Het is bovendien goed voor de tewerkstelling. Nu wordt de haven onderbenut. Er is geïnvesteerd in havendammen om roro (roll-on-roll-offschip, schip dat sluit met een klep achteraan, waardoor auto's er bijvoorbeeld kunnen inrijden, nvdr) aan te trekken, maar de haven doet niets om een nieuwe ferrymaatschappij aan te trekken."

Gebrek aan visie

Ook Charlotte Verkeyn (N-VA) hekelt de weinige inspanningen. "Toen ik eind vorig jaar vroeg wat er dan al gedaan is de voorbije jaren, kreeg ik een A4-blad, dat is alles. Er werden al zes of zeven firma's aangebracht, onder andere door Ramsgate, want Oostende gaat zelf niet op zoek", meent Verkeyn. Volgens N-VA is vrachtvervoer een belangrijke economische motor. De voorstanders van een ferry hekelen dat de stad en de haven te veel focussen op de markt van de hernieuwbare energie en dat die visie en het gebrek aan infrastructuur geïnteresseerde kandidaten afschrikt.

Opstartkosten

Volgens de stad is de tunnel, die destijds het einde van de RMT betekende, de grootste spelbreker. "Als ik de oppositie mag geloven, zijn alle privéfirma's blijkbaar onnozelaars, want volgens jullie valt hier geld te scheppen. Het omgekeerde is echter waar", reageert Jean Vandecasteele. "De conclusie van talloze contacten is altijd dezelfde. Iedereen zegt dat het op termijn wel rendabel kan zijn, maar niemand wil de financiering voor de opstart van een lijn voor zijn rekening nemen. De transporteurs uit de regio zijn wel geïnteresseerd, maar zijn ook niet bereid te investeren in de opstartkosten. Ze zullen bovendien met veel schroom hun wagens naar hier sturen. Ik zou ook niet al mijn eieren in één mand leggen. We mogen ook het aspect van illegalen niet vergeten. Het zou heel wat extra kosten met zich meebrengen", legt Vandecasteele uit.

Voorwaarden

Volgens het officieel standpunt van de haven blijft er interesse voor een ferry, "al is die momenteel financieel en economisch geen evidentie."

Voor de realisatie zijn er twee voorwaarden. De lijn moet duurzaam zijn en de impact van de lijn op het veiligheidsbeleid van de stad moet aanvaardbaar zijn.

(Dit artikel van Leen Belpaeme verscheen op 25 februari 2017 in Het Laatste Nieuws)

 

Share/Save/Bookmark

overzicht rubiek Oostende



Over de reddingsactie van de Louise-Marie

webdesign PixelShape