Home

Er moet een zone 30 komen in alle Oostendse woonwijken

22/12/2016 - persartikel

Met een reeks vernieuwende voorstellen wil Groen een ander mobiliteitsbeleid in de stad. Over de ring rond Oostende houdt Wouter De Vriendt zich op de vlakte: “Eerst onderzoeken of die nodig is”.

“Tegen 2030 kunnen we in een andere stad wonen en daarom moeten we de trendbreuk nu inzetten”, zeggen gemeenteraadslid Wouter De Vriendt en voorzitter Kristof Cornelis van Groen. “Het stadscentrum houdt nu op aan de Leopold II- laan maar moet uitgebreid worden tot aan 't Peerd en Petit Paris. De Leopold II-laan moet autoluwer worden met een nieuwe inrichting van aan De Post tot aan het park. De parking die er nu is, zou beter verdwijnen. Parkings bevinden zich in ons plan aan de rand van de stad.”

“In de stad geldt een zone 30 en staan fietsers en voetgangers centraal. De geplande rotatieparking onder de Zeedijk is een stommiteit, want je jaagt de auto's door het centrum. Alle ondergrondse parkings zouden beter gebruikt worden voor bewonersparkeren. Dan komen er op straat meer plaatsen vrij en kan die ruimte heringericht worden.” Maar ook in de woonwijken wil Groen ingrijpen: een doorsteek voor fietsers aan de Wellingtonrenbaan vanuit het Westerkwartier naar het strand.

“Een zone 30 in alle woonwijken en een verkeersluwe Visserskaai”, luidt het. Daar wil Groen ook de wekelijkse markt. “Zo hypothekeer je niet de drie pleinen in het centrum van de stad en kunnen die anders ingericht worden.”

Voor de belangrijke mobiliteitsproblemen op de Torhoutsesteenweg heeft Groen een alternatief voor de tunnel aan de Elisabethlaan. “Indraaiend verkeer naar de kerk kan steeds zonder verkeerslichten en het aantal rijvakken wordt beperkt. Als je ook het afdraaien naar het centrum beperkt, krijg je vlotter verkeer.” Groen neemt voorlopig geen standpunt in over de ring rond Oostende. Die zou de Torhoutsesteenweg verbinden met de A10 maar door waardevol landbouwgebied en het stadsrandbos lopen. “Dat dossier mag niet worden voltooid op buikgevoel. We willen eerst een onderzoek naar het verkeer op de Torhoutsesteenweg en of zo'n ring dat wel zou ontlasten.”

Groen is ook niet te spreken over de geheimzinnigheid over het nieuwe mobiliteitsplan: “Het wordt al volop voorgesteld op de wijkraden, maar het document kregen de gemeenteraadsleden nog niet te zien.”

Schepen voor Mobiliteit Jean Vandecasteele (SP.A): “Het doortrekken van het plein van de post tot het park is niet evident, want de tram en bus lopen door de Serruyslaan. De parking onder de zeedijk is bedoeld om het shoppen aantrekkelijk te maken, want de mensen willen steeds dichter bij de winkels parkeren. Verre randparkings zoals aan Duin en Zee, werken niet.”

(Dit artikel van Edwin Fontaine verscheen in Het Nieuwsblad van 22 december 2016)

 

 

Share/Save/Bookmark

overzicht rubiek Oostende



Over de reddingsactie van de Louise-Marie

webdesign PixelShape